شعار سال
دوشنبه 24 دی 1403
  • 1395/05/17 - 10:43
  • - تعداد بازدید: 764
  • - تعداد بازدیدکننده: 57
  • زمان مطالعه : 16 دقیقه
خبر امروز صفحه اول سايت سازمان؛

تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان قزوين در سال 1395 توسط منصور جليلوند، سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي اين استان

منصور جليلوند ، سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان قزوين طي گفتگويي به تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان قزوين در سال 1395 پرداخت.

مهم ترين برنامه ها و رويكردهاي جديد كاري اداره كل آموزش فني وحرفهاي استان قزوين را در سال 1395 تبيين نماييد:
مهمترین برنامه ها و رویکرد های جدید این اداره کل در بخش آموزش بشرح ذیل می باشد :
1-1-حمایت از بخش خصوصی و کاهش رشته های موازی از طریق کاهش تعهدات در بخش شعب شهری
1-2-تنوع بخشی به آموزشهای مهارتی ارائه شده در مراکز ثابت از طریق برنامه ریزی حداقل 3 عنوان حرفه در هر کارگاه .
1 -3-تمرکز ویژه بر اوقات فراغت دانش آموزان مقاطع متوسطه از طریق برنامه ریزی و تعریف دوره های مهارتی و کاربردی در تابستان 95 و نیز پوشش واحد درسی کارآموزی آنان
1-4- توانمند سازی جامع و گسترده افراد محروم در مناطق روستایی از طریق تمرکز آموزشی مهارتی در سه سطح پایه – تخصصی – کارآفرینی و آمادگی شغلی در 6 دهستان هدف در سطح استان
1-5- حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی از طریق تعریف طرح مهارت آموزی ویژه به نامهای – طرح مصباح ( مادران کارآفرین پرور- صنعت بهره وری – اقتدارحاکمیت )
1-6- ارائه خدمات مهارتی به شرکت های دانش بنیان استان از طریق تفاهم با پارک علم و فن آوری امام خمینی و پژوهش سرای دانش آموزی استان قزوین و نشر آموزش های مهارتی در خصوص فن آوری نانو

- عملكرد آموزشي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان قزوين در سال 1394 و سه ماهه سال1395 در مجموع و به تفكيك زن و مرد چند نفر-ساعت و چند نفر- دوره بوده است؟
عملکرد آموزشی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان قزوین در سال 94 در بخش دولتی و برای بانوان در مجموع 670399 نفر ساعت بوده که به 3553 از بانوان ارائه گردیده است و در بخش براردان در مجموع برای 8375 نفر مرد 063/442/1 نفر ساعت آموزش مهارتی ارائه گردیده است این در حالیست که در سه ماهه اول سال 95 در بخش دولتی عملکرد آموزشی برای 935 نفر در بانوان استان در مجموع 134025 نفر ساعت بوده و برای 2204 نفر مرد در مجموع 306989 نفر ساعت آموزش ارائه گردیده است.
در بخش خصوصي در سال 1394 مجموعاً بر حسب نفر- ساعت 1812562 بوده كه از اين مقدار 1528748 نفر- ساعت مربوط به آموزش خواهران و 283814 نفر- ساعت مربوط به آموزش برادران مي باشد. و بر حسب نفر- دوره 7348 بوده كه از اين مقدار 6176 نفر- دوره مربوط به آموزش خواهران و 1172 نفر- دوره مربوط به آموزش برادران مي باشد.
- در سه ماهه اول 1395 بر حسب نفر- ساعت 285646 بوده كه از اين مقدار 249821 نفر- ساعت مربوط به آموزش خواهران و 35825 نفر- ساعت مربوط به آموزش برادران مي باشد. و بر حسب نفر- دوره 1230 بوده كه از اين مقدار 1064 نفر- دوره مربوط به آموزش خواهران و 166 نفر- دوره مربوط به آموزش برادران مي باشد.

- در راستاي بهره گيري از ظرفيت هاي منطقه اي به استناد طرح هاي توسعه اي و آمايشياستان چه اقداماتي (آموزش، نيازسنجي مشاغل و تدوين استاندارد آموزش) صورت گرفته است؟
درراستای بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای به استناد طرح های توسعه ای وآمایشی استان طرح جامع نیاز سنجی روستایی در کلیه دهستان های استان به اجرا در آمد و نیاز سنجی آموزش مهارتی جامع در بخش روستایی و مناطق محروم استان با همکاری بخشداری ها و فرمانداری ها احصاء گردیده و در قالب ظرفیت آموزشی استان برنامه ریزی گردید.
در بخش تدوین استاندارد های آموزشی نیز این استان با توجه به نیاز های احصاء شده از مشاغل موجود استان در مجموع تعداد 35 استاندارد در بخش مدیریت آب شهری8 استاندارد ،در بخش هنرهای تجسمی 7استاندارد و تعداد20 عنوان نیز در سایر بخش ها تدوین و به منظور تصویب و اخذ کد بین المللی به دفتر طرح و برنامه درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ارسال گردیده است .

- تعداد شركت كنندگان در آزمون هاي سنجش مهارت در سال 1394 و سه ماهه اول 1395 چند نفربوده و چه تعداد گواهي نامه مهارتي صادر شده است؟
تعداد شركت كنندگان در آزمون هاي سنجش مهارت در سال 1394 و سه ماهه اول 1395 چند نفر بوده و چهتعداد گواهي نامه مهارتي صادر شده است؟
- تعداد شرکت کنندگان آزمون های مهارتی سال 94: 23،886نفر شامل: ( بانوان 10،800نفر و آقایان13،086نفر در 285حرفه)
- تعداد شرکت کنندگان آزمون های مهارتی سه ماهه اول سال 95: 1346نفر شامل: بانوان447نفر و آقایان899نفر در 285حرفه)

- عملكرد استان در راستاي توسعه آزمون هاي الكترونيك را تبيين كنيد.
- راه اندازی 3کارگاه سنجش آزمون الکترونیکی در سه شهرستان قزوین، البرز و تاکستان جمعا با ظرفیت 90 نفر در ساعات اداری هر روز به همراه تجهیز کامل و نصب دوربین های امنیتی
-راه اندازی 3کارگاه سنجش آزمون الکترونیکی مشترک با سایت آموزشی در 3 مرکز شهرهای آوج، محمدیه و آبیک با ظرفیت 36 نفر
- آماده سازی و تجهیز سالن آزمون الکترونیکی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای خوزنین، بویین زهرا و البرز با ظرفیت25ایستگاه آزمون
- پیگیری اختصاص اعتبارات جهت تجهیز سالن آزمون الکترونیکی سایر مراکز سطح استان
- تعداد گواهینامه های الکترونیکی صادر شده در سال 94: 11489 فقره بوده است و در سال 95: 288 فقره می باشد.
برگزاري دوره آموزشي مصوب سازمان تحت عنوان آشنايي با آخرين ضوابط و مقررات سنجش و ارزشيابي مهارت بر از كارشناسان آزمون مراكز.
برگزاري جلسات آموزشي آزمون هاي الكترونيكي جهت ارتقاي مهارت كارشناسان آزمون مراكز.
برگزاري جلسه توجيهي براي دفاتر پيشخوان دولت استان جهت ارايه خدمات آزمونهاي الكترونيكي از اين طريق.

- در راستاي طرح توانمندسازي و آموزش هاي مهارتي روستاييان، عشاير و مناطق محروم و مرزيكشور با رويكرد اشتغال پایدار ،(مصوب جلسه 3/9/1393 شورای عالی اشتغال) چه اقداماتی(نیازسنجی، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزش) از زمان ابلاغ تا كنون در آناستان صورت گرفته است ؟

در راستای طرح توانمند سازی و آموزش مهارتی روستاییان ، عشایر و مناطق محروم کشور که بارویکرد اشتغال پایدار به اجراگذاشته شد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین با همکاری فرمانداری ها و بخشداری های اقدام به استخراج نیاز های آموزش های مهارتی در سطح کلیه دهستان های استان نمود که در سال جاری 6 شهرستان با نام های 1- قزوين 2- بويين زهرا 3- البرز 4- تاكستان 5- آبيك 6- آوج در سطح استان تعیین و برای اجرای برنامه های آموزشی در سه سطح (پایه – تخصصی – کارآفرینی و آمادگی شغلی)

- در راستاي اجراي طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهيبا رويكرد رفع نياز بازار كار كشور به نيروي متخصص (مصوب جلسه 3/9/1393 شورای عالی اشتغال چه اقداماتی (نیازسنجی، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزش) از زمان ابلاغ تاكنون در آن استان صورت گرفته است ؟
در راستای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار در 3 بخش اقدامات مناسبی به اجرا گذاشته شد:
انعقاد قرارداد ها و تفاهم نامه های متعدد با مراکز آموزش عالی سطح استان با هدف ارائه خدمات مهارت افزایی در حرفه های مورد نیاز دانشجویان متناسب با رشته های دانشگاهی
افزایش توان آموزشی مراکز به ارائه رشته های مورد نیاز دانشجویان برای ورود به بازار کار
3- اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی به منظور آموزش مهارتی فارغ التحصیلان در محیط های واقعی کسب و کار و کسب تجربه و سابقه کار به کمک مزایای مستتر در اجرای این طرح

- در سال 1394 و سه ماهه اول سال 1395 چه اقداماتي در زمينه صدور مجوز و ارائه آموزش هايمرتبط با مشاغل خانگي در سطح استان صورت پذيرفته است؟

در بخش حمایت از مشاغل خانگی و صدور مجوز برای شاغلین در این بخش در سال 94 تعداد 64 مجوز برای متقاضیان مستقل و 6 مجوز برای متقاضیان پشتیبان صادر گردید این در حالی است که با توجه به بررسی های به عمل آمده و تاثیر مثبت فعالین پشتیبان در بخش مشاغل خانگی در عرصه اشتغال آفرینی و نیز افزایش تولید ناخالص ملی و تولید ثروت در سال 95 تمرکز بیشتری بر روی شناسایی و اهداء مجوز به متقاضیان پشتیبان گردیده است که در همین راستا در سه ماهه اول سال جاری اقدام به اهداء مجوز به 2 متقاضی مستقل و 9 متقاضی پشتیبان شده است .

- در زمينه اقتصاد مقاومتي اجراي پروژه " ارتقاي مهارت هاي فني و حرفه اي و كسب و كار بازارمحور" از برنامه ملي "عدالت بنيان كردن اقتصاد و توسعه اجتماعي" به سازمان آموزش فني وحرفه اي كشور واگذار شده است . در اين خصوص چه پيشنهاد اجرايي داريد؟
در راستای سیاستهای اجرائی اقتصاد مقاومتی، ستاد فرماندهی در استان قزوین طرح نیپا نام گذاری شده است ( نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی )
از طرف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین 2 طرح نهایی و به تصویب ستاد نیپا در استان رسیده است .
الف -طرح مصباح ( مادران کارآفرین پرور ، صنعت بهره ور ، اقتدار حاکمیت
ب -طرح توانمند سازی روستاییان
طرح مصباح با محوریت برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی طراحی و برای پنج سال برنامه ریزی شده است
طرح توانمندسازی روستاییان با محوریت برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی طراحی و به تصویب رسیده است .
- برنامه هاي آن اداره كل در راستاي توانمندسازي زنان را تبيين نماييد:
الف -برنامه ریزی گسترده فعالیتهای آموزشی با رویکرد خود اشتغالی در راستای اقتصاد مقاومتی در مراکز خواهران و دو منظوره استان
ب - برگزاری دوره های هدفمند در روستاها جهت کمک به اشتغال پایدار با رویکرد عدالت محوری
ج - طرح مصباح برای مادران که بتوانند ذهنیت فرزندان خود را نسبت به کارآفرینی و بازارکار تغییر دهند.

- با توجه به ابلاغ منشور هفدهمين مسابقات ملي مهارت در سال جاري، آن اداره كل چهاقداماتي را انجام داده است؟ (تعداد شركت كنندگان مرحله شهرستاني، تعداد حرفه هايرقابتي، تعداد راه يافتگان به مرحله استاني و ...)
درسال 95 تعداد ثبت نام شدگان 1389 نفر با تنوع رشته 30 درصدی نسبت به سنوات قبل صورت گرفته است تعداد شرکت کننده 486 نفر در 31 حرفه در مرحله شهرستانی بوده و از این تعداد 57 نفر به مرحله استانی راه یافته اند.

- در راستاي سياست برون سپاري فعاليت ها ( به تفكيك واگذاري و نيز خريد خدمات از بخشخصوصي )چه اقداماتي دراستان صورت پذيرفته و چه سهمي از عملكرد بخش دولتي را شاملشده است؟
در راستای سیاست های برون سپاری فعالیت ها و تقویت بخش خصوصی در سال جاری اقدام به پیشبینی تعهدچهارصد هزار نفرساعتی برای اجرا در قالب خرید خدمات آموزشی گردیده که طی برنامه ریزی بعمل آمده اجرای آن پس از تخصیص اعتبارات مربوطه در بخش های مختلف عملیاتی خواهد شد.

- تعداد آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد استان و برنامه هاي آن اداره كل در جهت توسعه وحمايت از بخش خصوصي را تبيين نماييد.
تعداد آموزشگاههاي آزاد استان در پايان سه ماهه اول سال 1395 تعداد 202 آموزشگاه مي باشد كه از اين تعداد 181 آموزشگاه ويژه خواهران و 19 آموزشگاه ويژه برادران و 2 آموزشگاه دومنظوره مي باشد از تعداد 202 آموزشگاه موجود 177 آموزشگاه داراي فعاليت آموزشي مي باشند.
برنامه هاي اداره كل در جهت توسعه و حمايت از بخش خصوصي شامل: رفع محدوديت صدور مجوز- امكان استفاده از تسهيلات بانكي براي آموزشگاههاي فعال - پيش بيني طرح كارگاه سيار روستايي آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد مي باشد.

- سهم آموزش هاي بخش خصوصي از كل آموزش هاي مهارتي اداره كل چقدر است؟
سهم آموزش هاي بخش خصوصي 50% از كل آموزش هاي مهارتي اداره كل مي باشد.



- اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقاي كيفي آموزش هاي ارائه شده توسط بخش خصوصي را تبييننماييد.
به منظور ارتقاء كيفي آموزش هاي ارائه شده توسط بخش خصوصي امكان شركت در دوره هاي ارتقاء مهارت مربيان بخش خصوصي با همكاري كانون انجمن هاي صنفي آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد در استان ايجاد شده است.

- نحوه تعامل اداره كل با كانون و انجمن هاي صنفي آموزشگاه هاي آزاد استان و شهرستان ها به چهميزان است؟
اداره كل استان قزوين به عنوان اولين استان كشور، كانون انجمن هاي صنفي آموزشگاههاي آزاد را در سيستم چارگون به عنوان يكي از كاربران تعريف كرده و تمام مكاتبات بين اداره كل و كانون استان از طريق اتوماسيون اداري صورت مي پذيرد.
- عملكرد و برنامه هاي آموزش فني و حرفه اي استان در راستاي توانمندسازي آسيب ديدگاناجتماعي در سال 1394 و سه ماهه اول سال 1395 را تبيين كنيد.

آموزش در حوزه های معتادین بهبود یافته – سکونت گاه های غیر رسمی – بیماران خاص – زنان بد سرپرست و بی سرپرست و ..... در سال 94 به میزان 1200 نفر دوره برنامه ریزی و اجرا گردیده است .در سال 95 با توجه به انعقاد تفاهم نامه های موجود و برگزاری جلسات متعدد جهت تداوم و عملکرد گذشته برنامه ریزی شده است .
در راستای هم افزایی دستگاه ها و نهادهای اجرایی در بخش مهارت آموزی علاوه بر 9 تفاهم نامه کشوری تعداد 10 تفاهم نامه نیز در استان تدوین و به اجرارسیده است .
- در راستاي مشاركت ذينفعان و شركاي اجتماعي؛ كارفرمايان و كارآفرينان صنايع، صنوف، دانشگاهها و مؤسسات آموزشي، تشكل هاي كارگري و كاريابي ها و جويندگان كار، برنامه ها و اقداماتآموزش فني و حرفه اي استان را تبيين كنيد.
ایجاد و افتتاح مرکز جوار کارگاهی شرکت تولید برق شهید رجایی – ایجاد ارتباط با پارک علم و فناوری به منظور توسعه خدمات آموزش مهارتی برای شرکت های دانش بنیان و کارآفرین – تبادل تفاهم نامه با دستگاه های ذیربط در جهت توانمند سازی مهارتی مخاطبین .

- عملكرد آن اداره كل در راستاي ساماندهي مراكز آموزشي از طريق نظام رتبه بندي مراكزآموزشي اعم از دولتي وخصوصي را بيان كنيد.
نظر به ارتقاء و بهره وری مراکز آموزشی و آموزشهای ارائه شده آنها که بتوان وضع موجود را ترسیم و آسیب شناسی لازم صورت پذیر در سال تا 93 در کلیه مراکز آموزش استان طرح اعتبار سنجی اجرا شده و برای سال 95 برنامه ریزی لازم برای اعتبارسنجی مجدد کلیه مراکز انجام شده است .
در حوزه خصوصي: حدود 92% آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد رتبه بندي شده و الباقي تا پايان سال رتبه بندي خواهند شد. علت عدم اتمام اجراي طرح ناشي از عدم فعاليت آموزشي به دليل اخذ مرخصي اين آموزشگاهها مي باشد.
- سهم آموزش هاي بخش خصوصي از كل آموزش هاي مهارتي اداره كل چقدر است؟
- سهم آموزش هاي بخش خصوصي 50% از كل آموزش هاي مهارتي اداره كل مي باشد.
- راهكارهاي آن اداره كل به منظور شركت تمامي آموزشگاه هاي آزاد درطرح رتبه بندي اينآموزشگاهها را بيان نمائید.
اجراي دقيق و يكنواخت طرح در كل استان و اجراي جدول الزامات رتبه بندي موجب شركت اغلب آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد در اجراي طرح رتبه بندي بوده است .
- برنامه هاي آن اداره كل در ارتباط با تشويق بخش خصوصي براي ايجاد آموزشگاه در حوزهفناوري راهبردي و نوين چيست؟
نگرش مشوقانه و مثبت در زمان بررسي تقاضاي تاسيس آموزشگاه خصوصاً در رشته هاي جديد در جلسات هيات نظارت استان، مهم ترين برنامه اداره كل در جهت تشويق بخش خصوصي مي باشد.
- مهم ترين برنامه هاي آن اداره كل در راستاي بزرگداشت ششم مرداد ماه، روز ملي آموزش هايفني و حرفه اي و كارآفريني را بيان كنيد.

- دیدار با ، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- گفتگوی تلفنی رادیویی مردمي با مدیرکل
- نشست مطبوعاتی مدیرکل با جمع رسانه های محلی
- بازدید مسئولین اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی، اداره صنایع، اصناف، صنایع، دانشجویان، دانش آموزان هنرستان ها و خانواده کارآموزان از دستاورد های تولیدی و یا کارگاه های مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان
- برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز آموزش فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای
- برگزاری جشن ویژه 6 امرداد به منظور بزرگداشت خانواده فنی و حرفه ای استان ( پرسنل اداری و مربیان)
- سخنرانی د ر شورای اداری استان
- برگزاری مسابقات مهارتی آزاد ، ورزشی و فرهنگی
- تقدیر از مربیان برتر
- برگزاری سمینار با حضور بخش خصوصی و کارآفرینان برتر در صورت امکان
-نصب بنر و تبلیغات محیطی در تعدادی از میادین و بزرگراه های شهری

- در راستاي دسترسي عادلانه و برابر به فرصت مهارت آموزي، با رويكرد محروميت زدايي مبتني براقتضائات بومي، فرهنگي و جغرافيايي چه اقدامات ويژه اي انجام شده است؟

در راستاي دسترسي عادلانه و برابر به فرصت مهارت آموزي با رويكرد محروميت زدايي مبتني بر اقتضائات بومي، فرهنگي و جغرافيايي، سهولت در صدور مجوز تاسيس شعبات روستايي و اجراي طرح ابتكاري استان مبني بر ايجاد كارگاه سيار روستايي آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد، يكي از اقدامات اين اداره كل در ارائه آموزش هاي مهارتي در اقساء نقاط استان مي باشد.
در حوزه خصوصي: در راستای محوریت زدایی و توزیع عادلانه آموزش های تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی با نهاد های مختلف به ویژه کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و کانون معلولین توانا استان قزوین تدوین و در مرحله اجراء قراردارد تا بتوان قشر محروم و معلول جامعه را تحت پوشش آموزش های فنی وحرفه ای با رویکرد خود اشتغالی قرارد دهیم .
- ديدگاه آن اداره كل نسبت به نيروي انساني در حوزه آموزش و پشتيباني چيست؟
ارتقا نيروي انساني از نظر سطح توان آموزشي و كاري، ارتقاء سطح معيشتي همكاران با حفظ و افزايش تعداد همكاران در بخش هاي اداري و آموزشي
- نگهداشت و ارتقاء منزلت کارکنان و برابری حقوق و کرامت انسانی کلیه پرسنل (نگهبان، قرارداد کارگری، قراردادمشخص، پیمانی و رسمی)
- ایجاد انگیزه در کارکنان جهت افزایش کارآیی و بهره وری از اولويت هاي مد نظر اين مديريت مي باشد.

- سهم حوزه هاي صنعت، خدمات و كشاورزي در كل استان چه ميزان است؟

- در بخش دولتی سهم آموزش در سال94: در حوزه صنعت 73.9% ، خدمات 16.9% ،فرهنگ و هنر 6.5% و کشاورزی 2.7% بوده است.
در بخش دولتی سهم آموزش در سه ماه اول سال95: در حوزه صنعت 66.5% ، خدمات 21.3% ،فرهنگ و هنر 9.7% و کشاورزی 2.5% بوده است.









تاریخ درج خبر : شنبه ١٦ مرداد ١٣٩٥ | ساعت درج خبر : ١٥:٠١ | تعداد نمایش خبر : 72
  • گروه خبری : آخرین اخبار,خبر تصویری
  • کد خبر : 56747
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین